onsdag den 12. juli 2017

Hvordan kommer du fra A til B?

Efter folk respons på mit sidste oplæg med, hvad min hjerne finder på under en bustur. Jeg bruger dagligt 64 minutter med offentligt transport for at komme på arbejde hver arbejdsdag. Det er 1 time og 4 minutter på at kunne tænke tanker. Skat regner som hovedregel med 216 arbejdsdage pr. år, så den infomation kan jeg så udlede at jeg bruger 230,4 timer med offentligt transport om året.
Det giver en masse tid til at tænke tanker, nogle mere brugbare end andre. De fleste af mine tanker slipper I dog for at kunne læse om.


Jeg har Ca. 12,5 km på arbejde, hvis jeg tager offentligt transport bruger jeg 32 minutter i en bus og 23 minutter til fods, det er i alt 55 minutter for at komme på arbejde.
Hvis jeg gik de 12,5 km, ville det tage 156 minutter for at komme på arbejde, det er 101 minutter mere end det offentlige, men så ville jeg have gået 5.400 km som minimum om året.
Tog jeg derimod en cykel ville det tage cirka 39 minutter ifølge Google maps, jeg ville stadig bevæge mig 5.400 km om året mindst, men jeg ville komme 16 minutter hurtigere på arbejdet end med offentligt transport.
Havde jeg haft en bil og valgte at bruge den, ville jeg kun skulle bruge 17 minutter på at køre på arbejde og kun bruge 34 minutter på transport om dagen.

Hvis vi lavede et forsøg, hvor google maps, skulle bestemme vores tiden, det tager for hver person, som skulle bevæge sig de 12,5km. Ville ham i bilen vinde uden tvivl, der skal en grim trafikprop til at stoppe ham for at vinde.
Men hvis ham i bussen kommer ud på arbejdet og vender rundt, så ville han kunne nå ud til busstoppestedet ved arbejdspladsen igen, før ham på cyklen ankommer til arbejde.

Nu bruger jeg meget et løbehjul til at transportere mig rundt og vi har målt at jeg løber mellem 18-22 km/t, det vil tage mig Ca. 41,67 minutter at komme på arbejde og jeg ville bruge 5,33 minutter længere end ham på cyklen. Hvis jeg løber som minimum 18 km/t hele vejen, men teori virker ikke altid helt som i praktisk.

Men den valgmulighed jeg bruger nu, er faktisk en kombination af offentligt transport og løbehjul, det giver en transport tid på 39 minutter for turen på arbejde. Så det tager den samme tid  som at cykle på arbejde. Kunne godt cutte et minut yderlig af tiden, hvis jeg brugte cyklen fra busstoppestedet ved arbejdspladsen og til arbejdet.

Men hvis jeg valgte at cykle hver dag, ville jeg ikke have muligheden for at kunne tænke tanker, som jeg deler med jer og jeg ville være drivvåd, hver gang jeg kommer hjem eller på arbejde på en regnvejrsdag.

Hvorfor tager jeg ikke bare og køber en bil, så havde jeg flere minutter hjemme for at tænke disse tanker, tænker du nok. Men det er der flere grunde til at jeg ikke gør, hjemme har jeg andre ting at tage mig til end at lade tankerne vandre. Men hvis jeg tog en bil hver dag ville jeg bare tilføje endnu en maskine til at slide på miljøet, bussen kører alligevel om jeg har en bil eller ej. Der kan jo være ca. 108-115 mennesker i en bybus i Aalborg og kun op til 5 i en almindelig bil, så det er Ca. 22 biler, som slider på miljøet, vi kan spare. Men når jeg står og kigge på de biler, som kører forbi bussen, så er det sjældent at der er over 2 i en bil. Men hvad betyder en bil mere, når der kører Ca. 2,4 millioner biler rundt i Danmark ifølge Danmarks Statistik 2014
I Danmark bor der Ca. 5.748.769 mennesker, hvis alle biler har plads til 5 personer og alle i Danmark var nogle, som skulle køre på arbejde, så ville 1,2 millioner af Danmarks biler holde stille, hvis alle kørte en carpool på 5 personer. Men tallene fortæller os istedet at der sidder Ca. 2,39 personer i hver bil, der kører i Danmark. Det lyder da ikke så galt, tænker du nok, men husk lige på at denne udregning var med pensionister og børn. Der er Ca. 1,4 millioner mennesker over 60 år i Danmark, men for ikke at tage højde for førtidspension og andre variable, så bliver det tal, min beregning af antal pensionister i Danmark. For at tage børn og unge ud af billedet, da de fleste af dem ikke ejer eller har kørekort til bil, så bruger jeg det antal mennesker mellem 0-19 år, som er 1,3 millioner.
Så ud af den samlet befolkningstal i Danmark kan vi fjerne 2,7 millioner mennesker fra vores udregning af antal personer i bilerne, som kører på arbejde. Så nu sidder der kun 1,27 mennesker i hver bil, der kører i Danmark. Min mistanke om at vi sjældent er mere end 2 i bilen for at køre på arbejde, blev lidt bekræftet.
Mine tal kommer fra Danmarks Statistiker Befolkningsfremskrivning 2017

Hvis hele Danmarks befolkning skulle køre med busser, ville det kræve 53.229 busser og kun 28.229 busser til alle dem som kører på arbejde.
Det vil svarer til at fjerne 45 biler per bus, hvis hele Danmarks befolkning kører med bus istedet for at have bilen.
nu er min tid til at lade tankerne vandre ved at være forbi, men hvis I stadig er nysgerrig, kan I undersøge, hvor meget CO2 biler udleder i forhold til en bybus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar